140 jaar geschiedenis vormt de basis, maar innovatie bepaalt onze toekomst 

De ANWB, opgericht in 1889, viert dit jaar zijn 140-jarige bestaan. Een indrukwekkende mijlpaal. Hoe slaagt ANWB erin om als een ‘traditionele’ organisatie innovatief te blijven in een snel veranderende wereld? 

Sander, de Chief Information Officer (CIO) van de ANWB, deelt zijn inzichten over de evolutie van de ANWB in de afgelopen jaren. Hij deelt zijn visie op innovatie, de rol van klantinteractie en het belang van radicale veranderingen om de relevantie van de ANWB te waarborgen.  

Innovatie in een traditionele organisatie: De uitdagingen van de ANWB 

De ANWB kan zonder twijfel worden beschouwd als een gevestigde naam, zeker gezien het 140-jarige bestaan. Wat zegt dit over het innovatievermogen? En nog belangrijker, wat betekent dit voor de toekomst?  

Volgens Sander is de ANWB er tot nu toe steeds in geslaagd zich aan te passen aan de veranderende wereld. Het vermogen om aan de ene kant incrementele innovaties door te voeren en aan de andere kant geleidelijk door te groeien, is altijd een sterk punt geweest. Door voortdurend in contact te staan met de maatschappij, speelt de ANWB in op nieuwe behoeften van leden, klanten en partners. De dienstverlening is door de jaren heen uitgebreid met onder andere een traumahelikopter, deelvervoer, smart driver-oplossingen en onlangs ANWB-energie. Dit vermogen om te innoveren, door in te spelen op nieuwe behoeften, heeft de ANWB geholpen om relevant te blijven en steeds meer leden aan te trekken. 

De uitdagingen van de huidige tijd: 

Hoewel de ANWB succesvol is geweest in incrementele innovaties, erkent Sander dat er nu behoefte is aan meer radicale verandering gezien de huidige ontwikkelingen op het gebied van technologie en in de markten waar we opereren. ‘Resultaten uit het verleden zijn geen enkele garantie voor de toekomst’. Het bedrijf heeft logischerwijs te maken met legacy-systemen en met een klassiek organisatiemodel, wat het moeilijker maakt om snel te innoveren in een tijd waarin snelheid essentieel is. Sander benadrukt dat de relevantie van de ANWB op de lange termijn in gevaar kan komen als ze zich snel genoeg kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dit is ook een van de redenen waarom er een innovatiehub is opgericht om ook out-of-the-box radicale innovaties te verkennen. 

De transitie naar een platformorganisatie: 

De ANWB begrijpt dat het hebben van frequente en relevante contactmomenten met haar leden en klanten cruciaal is om waarde te kunnen bieden en klantloyaliteit te vergroten. Door te verschuiven naar een platformorganisatie is de ANWB haar klantreizen aan het optimaliseren, persoonlijker en relevanter aan het maken. Waar de focus in het verleden vooral lag op een productgerichte benadering ligt de focus nu op het faciliteren van relevante, naadloze contactmomenten, op het juiste moment. Deze benadering én de inzet van data moet leiden tot andere sturing op en ontwikkeling van ons productaanbod, zowel voor eigen producten als door het inbrengen van producten en diensten van derden. Deze verandering van het businessmodel stelt de ANWB in staat om beter in te kunnen spelen op veranderende behoeften en meer waardevolle interacties te creëren met leden. Voor de ANWB betekent de transitie naar een platformorganisatie een fundamentele verschuiving in de manier waarop zij zich organiseert en haar diensten aanbiedt.   

"Het vermogen om te evolueren is de sleutel tot blijvende relevantie” 

De rol van technologie, data en IT: 

Een succesvolle transformatie naar een platformorganisatie vereist de juiste technologische infrastructuur. De ANWB investeert in moderne IT-systemen en data-infrastructuur om de flexibiliteit en schaalbaarheid te bereiken die hiervoor nodig is. Door gebruik te maken van nieuwe technologieën, zoals cloud computing, low code en API's kan de ANWB sneller innoveren en gemakkelijker samenwerken met externe partners. Innovatieve IoT oplossingen, dataplatformen en machine learning stellen de ANWB bovendien in staat om meer informatie uit data te halen wat ten goede komt van relevantie en personalisatie. 

De uitdagingen in transitie: 

De overgang naar een platformorganisatie brengt uitdagingen met zich mee, met name op het gebied van verandering van bedrijfscultuur en het herstructureren van interne processen. Het vereist meer in- en externe samenwerking, meer datagedreven werken, maar ook meer ruimte voor experimenteren, continu leren en aanpassen. Echter, de voordelen van deze transformatie zijn aanzienlijk. De ANWB kan haar klanten een verbeterde gebruikerservaring bieden, een breder scala aan diensten aanbieden en nieuwe zakelijke kansen verkennen. Bovendien kan de ANWB beter inspelen op de snel veranderende mobiliteitsmarkt en blijven voldoen aan de verwachtingen van haar leden en klanten. 

 

Vorige
Vorige

Op weg naar een geavanceerd en compassievol gezondheidszorgsysteem