Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden: consulting en moderatiewerkzaamheden

Artikel 1 Definities

1.1 Opdrachtnemer: De persoon of het bedrijf dat de consulting en moderatiewerkzaamheden aanbiedt.

1.2 Opdrachtgever: De persoon of het bedrijf dat de consulting en moderatiewerkzaamheden afneemt.

1.3 Diensten: Alle werkzaamheden, in welke form dan ook, die de opdrachtnemer voor of then behoeve van de opdrachtgever verricht.

1.4 Overeenkomst: Elke afspraak tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever tot het verrichten van diensten door de opdrachtnemer ten behoeve van de opdrachtgever.

1.5 Vertrouwelijke informatie: Alle niet-openbare informatie van de opdrachtgever, inclusief maar niet beperkt tot bedrijfsstrategieën, financiële gegevens, klantdata, technische gegevens, en andere bedrijfsgevoelige informatie.

1.6 Persoonsgegevens: Zoals gedefinieerd in de AVG, alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.


Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst en levering van diensten door  Change Boetiek hierna te noemen: “opdrachtnemer”.

2.2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijns slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.


Artikel 3 Offertes
 

3.1     Alle offertes van de opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, vervalt de offerte na 30 dagen.

3.2     De in een offerte vermelde prijzen zijn exclusief btw en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis-, verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.

3.3     De opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. 

3.4     Een offerte wordt geacht te zijn aanvaard wanneer de opdrachtgever schriftelijk of elektronisch heeft ingestemd met de offerte binnen de aangegeven termijn. Na aanvaarding kan de overeenkomst alleen met wederzijdse instemming worden gewijzigd.


Artikel 4 Opdrachtuitvoering 

4.1     Partijen wensen uitsluitend met elkaar te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW. Partijen beogen uitdrukkelijk niet om een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW. Partijen kiezen ervoor in voorkomende gevallen de fictieve dienstbetrekking van thuiswerkers of gelijkgestelden zoals bedoeld in de artikelen 2b en 2c Uitvoeringsbesluit Loonbelasting 1965 en de artikelen 1 en 5 van het Besluit aanwijzing gevallen waarin arbeidsverhouding als dienstbetrekking wordt beschouwd (Besluit van 24 december 1986, Stb. 1986, 655), buiten toepassing te laten en daartoe deze overeenkomst opstellen en ondertekenen voordat uitbetaling plaatsvindt. 

4.2     Opdrachtnemer accepteert de opdracht en aanvaardt daarmee de volledige verantwoordelijkheid voor het op juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden. Opdrachtnemer is bij het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden geheel zelfstandig en verricht de overeengekomen werkzaamheden naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van opdrachtgever. Opdrachtnemer is vrij te bepalen op welke wijze en locatie de werkzaamheden worden uitgevoerd. Wel vindt afstemming met opdrachtgever plaats omtrent het beoogde resultaat van de opdracht. 

4.3     Opdrachtgever verklaart zich er uitdrukkelijk mee akkoord dat opdrachtnemer ook ten behoeve van andere opdrachtgevers werkzaamheden verricht. 

4.4     Voor het uitvoeren van de opdracht zal gebruik gemaakt worden van informatie die beschikbaar wordt gesteld door opdrachtgever en/of andere organisaties die van belang zijn voor uitvoering van de opdracht, alsmede uit publiekelijk beschikbare databronnen. De voortgang in en volledigheid van de uitkomsten van de opdracht, zijn sterk afhankelijk van o.a. de kwaliteit en beschikbaarheid van deze informatie, alsmede de toegankelijkheid tot sleutelfiguren binnen de organisatie van de opdrachtgever of andere personen die belangrijk zijn voor de voortgang in het proces.


Artikel 5 Tussentijdse beëindiging van de overeenkomst

De opdrachtgever en de opdrachtnemer kunnen gezamenlijk de overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk tussentijds beëindigen. Terstond na het daartoe genomen besluit, bevestigt de ene partij de andere de overeengekomen onmiddellijke gehele of gedeeltelijke beëindiging van de overeenkomst schriftelijk of elektronisch, onder opgaaf van redenen. Ingeval één van de partijen de opdracht tussentijds wenst te beëindigen, zal daartoe een opzegtermijn van één maand in acht worden genomen. Elk van de partijen kan de overeenkomst onmiddellijk door middel van een aangetekend schrijven buiten rechte geheel of gedeeltelijk ontbinden, indien de andere partij in verzuim is dan wel nakoming blijvend of tijdelijk onmogelijk is. 


Artikel 6 Overmacht

6.1     Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever indien hij daartoe blijvend of tijdelijk gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

6.2     Indien de verplichtingen betrekking heeft op een sessie in het kader van faciliteren of modereren, dan kan deze sessie in beginsel tot 2 weken voor aanvang kosteloos geannuleerd worden. Vindt annulering plaats binnen 2 weken, dan wordt in overleg tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever bepaald welke consequenties hieraan verbonden worden.

6.3     Mocht de opdrachtnemer door overmacht, zoals ziekte, niet in staat zijn de sessie te leiden dan zal de opdrachtnemer in overleg met de opdrachtgever naar een passend oplossing zoeken. Voor deze opdrachten geldt een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.


Artikel 7 Betaling en incassokosten

7.1     Betaling dient steeds te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.

7.2     De opdrachtnemer is gerechtigd om periodiek te factureren.

7.3     Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is de opdrachtnemer gerechtigd wettelijke rente en incassokosten in rekening te brengen.


Artikel 8 Geheimhouding 

8.1     Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen.

8.2     De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor, in het kader van reclame- en referentiedoeleinden, naam en beeldmerk van opdrachtgever te gebruiken, aan te geven welke soort werkzaamheden zij voor opdrachtgever heeft verricht en eventuele bijzonderheden te vermelden.


Artikel 9 Gegevensbescherming en vertrouwelijkheid

9.1     De opdrachtnemer garandeert dat alle vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de overeengekomen diensten.

9.2     Er worden passende technische en organisatorische maatregelen genomen om vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang, verlies, vernietiging of onrechtmatige verwerking. Beveiligingsmaatregelen omvatten onder meer encryptie, sterke wachtwoorden, toegangscontrole en regelmatige beveiligingsaudits.

9.3     Vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is voor de uitvoering van de diensten, tenzij wettelijk anders vereist. Na beëindiging van de diensten worden alle vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens teruggegeven aan de opdrachtgever of veilig vernietigd.

9.4     Er wordt onmiddellijk melding gemaakt aan de opdrachtgever van elke inbreuk op de beveiliging of elk datalek met betrekking tot vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens. Actieve maatregelen worden genomen om de gevolgen van het incident te beperken en herhaling te voorkomen.


Artikel 10 Aansprakelijkheid
 

10.1    De opdrachtgever blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor onder meer de door haar genomen beslissingen omtrent de mate waarin hij zich op de door de opdrachtnemer geleverde adviezen, aanbevelingen of overige uitkomsten van de werkzaamheden wenst te baseren. Bij systeemimplementaties zal de opdrachtgever verantwoordelijk zijn voor het in productie brengen van functionaliteit en voorafgaand de acceptatietest uitvoeren.

10.2   De opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van haar kan worden verwacht. De opdrachtnemer is slechts aansprakelijk indien opdrachtgever aantoont dat zij schade heeft geleden door een wezenlijke fout van de opdrachtnemer. Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt tot maximaal eenmaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, behoudens opzet dan wel bewuste roekeloosheid van opdrachtnemer.

10.3   Aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor indirecte schade is uitgesloten. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.


Artikel 11 Vrijwaring

De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer ter zake van alle aanspraken van derden die voortvloeien uit of verband houden met de ten behoeve van opdrachtgever verrichte werkzaamheden, tenzij deze aanspraken het gevolg zijn van opzet dan wel bewuste roekeloosheid aan de zijde van opdrachtnemer. De vrijwaring heeft mede betrekking op alle schade en (proces)kosten die opdrachtnemer in verband met zulk een aanspraak lijdt of maakt. 


Artikel 12 Intellectuele eigendom
 

12.1   Alle intellectuele eigendomsrechten op de door de opdrachtnemer ontwikkelde of ter beschikking gestelde materialen berusten bij de opdrachtnemer.

12.2   Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer de materialen te verveelvoudigen, openbaar te maken of ter beschikking te stellen aan derden.


Artikel 13 Toepasselijk recht en geschillen 

13.1   De overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door Nederlands recht. Ieder blijvend geschil aangaande de totstandkoming, de uitleg en/of de uitvoering van de overeenkomst en/of opdrachten zullen ter beslechting aan de daartoe bevoegde rechter worden overlegd.

13.2   Geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de overeenkomst zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de opdrachtnemer is gevestigd. Geschillen dienen per aangetekend schrijven aan de wederpartij kenbaar te worden gemaakt.