We omarmen verandering en partnerships, om vooroplopen te blijven lopen.

De digitale transformatie van Van Gelder groente en fruit

In de B2B markt is innovatie van cruciaal belang om relevant te blijven en succesvol te kunnen groeien. Een bedrijf dat voorloper is met innovatie is Van Gelder groente en fruit. Van Gelder  richt zich, zoals de naam al zegt, op groeten en fruit, maar ook op plantaardig, noten, dressings en sauzen, pasta’s en nog veel meer.  

Met een gedreven team en een duidelijke visie op de toekomst heeft dit MKB-bedrijf de afgelopen jaren grote innovatieve veranderingen ondergaan. Tijdens een interview onthult Robin Rietdijk, Marketing Manager, hoe zijn bedrijf zich heeft aanpast aan het digitale tijdperk, innovaties heeft omarmd en de uitdagingen van verandering heeft overwonnen.

Het belang van Innovatie

Van Gelder opereert in een concurrerende en ad-hoc sector, waarin stilstaan geen optie is. Door voortdurend te innoveren blijft van Gelder voorop lopen; optimaliseren van de supply chain om efficiëntie te verhogen, productaanbod vergroten zodat klanten een wow-factor ervaren, en processen verbeteren zodat alles vlekkeloos verloopt. Alles om de tevredenheid van klanten te waarborgen en een concurrentievoordeel te behalen.  

Een nieuw tijdperk van verandering

Van Gelder heeft onder andere ingezet op cultuurverandering. Robin vertelt over de uitdagingen waarmee het bedrijf werd geconfronteerd en hoe het team deze uitdagingen overwonnen heeft, met een duidelijke en inspirerende visie en een sterke leiderschapsaanpak. Het leiderschapsteam fungeerde als rolmodel en stimuleerde het nemen van risico's en het omarmen van veranderingen. Daarnaast werd betrokkenheid en participatie van medewerkers maximaal gestimuleerd via communicatie, brainstormsessies en workshops.

Gemechaniseerd magazijn en E-Commerce

Dankzij het hoog gemechaniseerde magazijn van Van Gelder wordt een krat producten vrijwel niet meer door mensenhanden aangeraakt. Dit gebeurt alleen nog bij het invoeren en door de chauffeur. Uit data bleek dat veel klanten nét geen volle kist bestellen. Operationeel gezien is het dan veel efficienter om de kist toch vol te zien te krijgen. Dan hoeft de kist namelijk niet meer langs het pickstation. Daarom heeft Van Gelder een functionaliteit ontwikkeld op haar E-commerce platform waarbij de klant hierover een melding krijgt mét prijsvoordeel. Wanneer een volle kist voordeliger is in prijs dan het losse aantal wat de klant heeft besteld wordt de bestelling automatisch geüpgraded voor een kist. Alleen wanneer de klant een handmatige actie onderneemt wordt dit teruggedraaid.

Datastromen  

Robin benadrukt het belang van het goed organiseren van datastromen en het naadloos integreren van verschillende systemen. Dit draagt bij aan hoge efficiëntie en betrouwbare informatie die gebruikt wordt voor besluitvorming.

Een strategisch belangrijke stap is om vooraf goed na te denken hoe je datastromen wilt organiseren. Verschillende systemen moeten met elkaar gaan samenwerken. In het geval van Van Gelder komt een order binnen via het E-Commerce platform, die vervolgens naar het ERP systeem gestuurd wordt. Daarna moet die order ook naar het WMS systeem worden gestuurd zodat de order ook daadwerkelijk gepikt gaat worden.

De centrale vraag is dan, kies je ervoor om alle systemen los met elkaar te laten praten of zet je daar één oplossing tussen? Van Gelder heeft voor dat laatste gekozen en één middleware oplossing gerealiseerd waar elk systeem mee communiceert. Hierdoor hoef je ook maar één koppeling te onderhouden. Datastromen zijn van cruciaal belang bij Van Gelder, het verzamelt Big Data over producten en processen en met van geavanceerde analysetechnieken en technologieën worden waardevolle inzichten verkregen, zoals trends, klantenvoorkeuren en operationele efficiëntie.

Partnerships

Van Gelder werkt actief samen met diverse strategische partners. Dit is een belangrijk element van het business model. Zo zijn partnerships opgebouwd met specialisten op het gebied van robotisering, data analytics en complexe algoritmes. Mede daardoor is Van Gelder in staat te anticiperen op toekomstige trends en positioneert het zichzelf als een leider in de industrie. Alles wordt in staat gesteld om met elkaar issues snel op te kunnen lossen en nieuwe verbeterpunten te identificeren.

Er is sprake van een intensieve samenwerking, er is veel contact met de partners. Die zijn vaak op locatie te vinden om met eigen ogen te zien hoe het productieproces verloopt en waar innovaties doorontwikkeld kunnen worden. Door te investeren in onderzoek en ontwikkeling zijn ze voorbereid om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.

Het Leerproces en de Toekomst

Robin benadrukt het belang van effectieve communicatie gedurende alle fasen van een veranderingsproject. Heldere en transparante communicatie, zowel intern als extern via diverse kanalen is een succesfactor. Regelmatig communiceren en openstaan voor feedback van medewerkers en stakeholders zijn belangrijke adviezen van Robin. Daarmee kunnen zorgen of weerstand worden aangepakt en draagvlak worden gecreëerd voor de verandering.

Binnen Van Gelder wordt doelgroepgerichte communicatie als vitaal beschouwd. Het belang van samenwerking binnen teams en het delen van ideeën en informatie. Communicatie stelt teams in staat om gezamenlijk aan projecten te werken en bevordert goede samenwerking.

Vorige
Vorige

Op reis naar een digitale overheid die het altijd en kwalitatief goed ‘doet’

Volgende
Volgende

Op weg naar een geavanceerd en compassievol gezondheidszorgsysteem